Alstersmide

Smideskonst förr & nu

Det behöver inte vara hantverk för att vara äkta

Ursäkta min långa och lite omständliga rubrik, men den säger rätt bra vad jag menar. Även om jag brinner för smide och hantverk så betyder det inte att jag inte kan uppskatta sådant som är masstillverkat också. I grunden är det ju någon som skapat originalet som sedan sprids, och det gör det ju inte mindre ”äkta”. Ett exempel är Bokhyllan Billy, en av IKEAS mest kända möbler. Den formgavs av Gillis Lundgren och måste sägas vara ett mästerverk på sitt sätt. Enkel, anpassningsbar och gör det den ska på ett utmärkt sätt. Ren form har den också. Nog tycker jag Bokhyllan Billy, och mycket annat Lundgren formgett, är äkta alltid.

För stor vördnad för hantverk?
Den lite obehagliga fråga man då måste ställa sig är om många har för stor vördnad för hantverk? Om någon inte kan se skillnaden mellan något som tillverkats med hantverk, och något som tillverkats med maskin, är det då viktigt? Till viss del är det kanske det, om det gäller någonting som är lite mer unikt i användandet. Men en bokhylla är en bokhylla, även om det naturligtvis finns hantverkare som gjort vackra sådana. För masstillverkade måste man då se till designerns skicklighet.

Eller för att ta ett annat exempel, Mälarkök och deras köksluckor. De ser bra ut, god formgivning och så. Är de då mindre äkta än unika köksluckor, som ändå försöker efterlikna samma grundform? Då säger jag återigen: vem var den större formgivaren? Om hantverkaren inte lyckades vara unik i sitt bildspråk, är då inte det ett misslyckande?

Det här är frågor jag tänker på ofta och jag har ännu inte funnit något definitivt svar, om det ens finns ett sådant. Kanske är det så enkelt som att en del människor tycker om ”känslan” i att en levande människa slitit personligen med en pinal?

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2019 Alstersmide