Alstersmide

Smideskonst förr & nu

En idé

Konferensen i Dalarna har inte börjat ännu, men jag tänkte ändå att jag skulle skriva om den en gång till, som en påminnelse till mig själv och som en idé till andra hantverkare. Många av oss är hantverkare på heltid och säljer våra alster. Andra av oss är amatörer, eller jobbar med hantverk på deltid – och säljer också våra saker! Det händer, rätt ofta faktiskt, att vi får in specifika beställningar från olika kunder och att dessa kunder återkommer. Det är ju trevligt och bra på alla sätt och vis. Men det slog mig att vi som hantverkare skulle kunna göra något mer av det, syssla med lite kundvård och på så sätt kanske vidga våra kundkretsar. Jag läste om det för ett tag sedan och glömde det sedan – tills nu, i lagom tid inför konferensen!

Kundhanteringssystem
Vad jag tänkte är att vi kunde gå ihop några av oss och börja använda ett CRM online. CRM står för Customer Relationship Manager, eller helt enkelt kundhanteringssystem, och online betyder att man använder det direkt i webbläsaren. Ingen installation, utan fungerar på vilken dator eller surfplatta eller smartphone som helst. I ett sådant kan vi alltså ha uppgifter om våra kunder, hålla ordning på beställningar och tider och allt sådant där på ett enkelt sätt. Jag vet att många av oss använder post-it-lappar, men de är ju lite begränsade. Ett CRM online som Yoddla skulle göra saker betydligt enklare, och går vi ihop flera stycken kan vi ju dela kunder med varandra så att säga.

Jag vet inte om det är någon som kommer att nappa på min idé, men jag kommer att föreslå den i alla fall. Nog låter det som något som skulle kunna fungera? Den spännande konferensen blev plötsligt ännu mera spännande.

Nästa Inlägg

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2019 Alstersmide